EmPower

Hvorfor headhuntere anbefaler, at man skifter job hvert tredje år

0

Headhuntere anbefaler, at jobkandidater bør skifte job hvert tredje år. I løbet af en gennemsnitskarriere svarer dette til et gennemsnit på 13 transitioner – er det fremtiden indenfor vores arbejdsmarked?

Ufleksible ansøgere er ikke attraktive for ansættelsesledere

HR-ledere vil ofte have ansøgere, der har arbejdet i forskellige virksomhedskulturer. Erfaring tæller – ligesom fleksibilitet. At ofte skifte sit job var altid et tegn på utilfredshed for de ældre generationer – er det nu blevet en obligatorisk praksis?

Ensartede karrierer, hvor arbejdere bruger hele deres erhvervsliv med kun én arbejdsgiver, er ikke længere lige så relevante i dag. Især i hurtigt udviklende industrier som IT, hvor meget kan ændre sig på kun kort tid, kan det være en reel ulempe for jobkandidater at have tilbragt deres karriere på kun én stilling. Headhuntere anbefaler jobkandidater at overveje at skifte job regelmæssigt – det tjener også arbejderen bedre, fordi hvert år brugt i samme firma gør arbejdsgiveren mere afhængig af arbejderens præstationer. Og i tilfælde hvor man pludselig står uden arbejde – måske i tilfælde af at et firma skal søge om konkurs – kan jobsøgning være meget svært. Jo flere erfaringer en jobkandidat har samlet fra en kombination af forskellige job og forskellige arbejdskulturer, desto lettere vil det være for dem at finde en ny stilling.

Det er tid til at udbrede og udvikle sig – men hvornår?

Så arbejderne skal smide alt deres hårde arbejde ud ad vinduet hvert år og move on? Nej, det er ikke sådan, det skal være – i hvert fald ikke baseret på impuls. Der skal være noget fornuft bag et jobskifte. De, der skifter job konstant og uden nogen reel grund, giver indtryk af, at de er trigger-happy, måske en smule upålidelige og mindre ambitiøse. Tre år er en sikker tidsramme for et individ at arbejde hos en virksomhed og langsomt overveje at skifte job.

Da en gennemsnitlig karriere spænder over 40 år, er det lig med 13 jobskifte. Er dette realistisk eller overambitiøst? Og slet ikke mindst – hvad med at se dine handlinger fra dine arbejdsgiveres perspektiv?

Ifølge undersøgelser er der altid en grund til en arbejders ønske om at forlade en virksomhed. Ansatte, der identificerer sig i høj grad med deres job, skifter sjældent stilling. Og arbejdsgiverne kan også sætte pris på vigtigheden af denne identifikation, da loyalitet har stor indflydelse på virksomhedens omsætning.

Identifikation med ”sin virksomhed,” sit arbejde og sine arbejdsgivere, fører til højere tilfredshed. Så hvorfor kæmper arbejdsgiverne stadig med konceptet medarbejdermotivation?

Erfarne ansatte: Prøv at være lidt konsekvent

Måske er et job som kærlighed. I vores tidlige år forsøger vi at opleve en bred vifte, samle indtryk og beslutte os for, hvad vores ønsker og behov er. I vores karriere spørger vi os selv om det samme: Hvad vil jeg have? Hvad leder jeg efter?

Jobkandidater bør regelmæssigt forsøge at skifte job i den første halvdel af deres karriere for at udvide deres erfaring. I den anden halvdel af deres karrierer bør man være mere konsekvent og forsøge at binde sig mere til arbejdsgiveren. De heldige jobkandidater bestemmer forholdsvis hurtigt, hvordan den “rigtige” arbejdsgiver ser ud og føles for dem.

På et tidspunkt vil en varieret samling af erfaringer ikke være nok til at gøre en forskel i din karriere. De, der har fundet sig selv i en virksomhed, som de kan lide, kan identificere sig med og gerne vil klatre karrierestigen med, vil have brug for tålmodighed og udholdenhed. Førnævnte tre år er måske for lidt. I dette tilfælde skal du ændre din tankegang – bliv lidt længere. I det mindste indtil du føler den gamle, velkendte, rastløse trang til forandring endnu engang…

Leave A Reply

Your email address will not be published.